La romani, furnica era animalul
oracular a zeiţei fertilităţii, Ceres, iar în Talmud, firava, dar uluitoarea
insectă, era considerată un simbol al onestităţii. Aceste două credinţe despre
furnică, se doresc a fi un pretext, pentru o invitaţie la un popas vizual,
într-un segment, ce ţine de tainele şi curiozităţile unei lumi infinite,
surprinse prin originalitatea fotografului rus, Andrey Pavloi, în câteva
ipostaze captivante şi de un colorit divin.
Dincolo de remarcabila viaţă
colectivă, surprinsă de o tehnică fotografică care ţine mai mult de miniatură,
este spectaculoasă neîntrerupta activitate a furnicilor, expresivitatea lor din
diverse juxtapuneri ale vieţii. Fotograful caută unicitatea şi realismul,
dinamica şi structura stilizată a unei lumi, pe lângă care trecem nepăsători,
tenacitatea şi înfruntarea poverii şi, desigur, comunicarea pe anumite frecvenţe,
numai de ele ştiute. Este posibilă şi intervenţia “artificială” a artistului,
prin tehnici proprii, la care se adăugă şi o ipotetică prelucrare, dar, pe
lângă toate acestea, stă configuraţia imaginii şi mesajul transmis.
Îndemnurile pentru privitor ?
Opreşte clipa, chiar la început de toamnă, şi uită-te şi la “alte vieţi”, fără
a rămâne într-o clepsidră, în care îţi închipui că viaţa ta, este cea mai
împovărătoare. Şi nu uita: o furnică este mai puternică decât un om, cu toate
că are picioarele subţiri, deoarece, duce în spinare un bob de grâu de zece ori
mai mare decât greutatea ei, în timp ce omul suportă, cu greu, o povară egală
cu greutatea sa. Şi încă ceva: “La furnici, ochii compuşi sunt formaţi din 50
de faţete...”, aceasta, ca o aluzie la percepţia imaginilor realizate de
fotograful amintit. (Marius Petrescu)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu